Zpět
Další
KALIM -> HORY -> Orla perč '03 (3/5)

Neděle

Po rychlé snídani opouštíme chatu (1671 m n.m., 6:40) a stoupáme na Przelecz Krzyžne (2113 m n.m., 8:30), kde Orla perč končí/začíná. Kousek pod sedlem je poslední místo pro nabrání vody. Následující úsek ke Granatum a kolem nich se nám zdál z celé cesty jako nejhezčí. A taky fyzicky nejvíce náročný, je to pořád prudce nahoru, prudce dolů. I lidí tady nějak ubylo. Pochvalovali jsme se včerejší nápad tento úsek přesunout na dnešek, včera bychom si tento úsek tak nevychutnali, díky únavě a očekávanému soumraku.

Przelecz
Przelecz Krzyžne a Vysoké Tatry.

Na Kozim Wierchu již zase narážíme na davy turistů, a tak rádi ze sedla mezi Kozimi Wierchy (13:00) opouštíme Orlu perč a dlouhým táhlým nekonečným sestupem míříme přes Czarny Staw k chatě Murowaniec (15:30), pivko a polévku na posilnění a dolů dalším úmorným údolím (viděli jsme medvěda) ke spodní stanici lanovky (17:20). A pak domů, do rodné Ostravy.

Orla perč
Orla perč.

Orla perč určitě za tu námahu stála, zvláště úsek Granaty - Przelecz Krzyžne, jen nám kazilo radost to, že jsme ji nedali za jeden den, jak bylo v plánu. K tomu možná stačilo den předem nehýřit na Oravici se zlíňáky dlouho do noci. A malé upozornění, na celé cestě neni žádná voda!

Daleko rozumnější víkendová varianta je v pátek dorazit do Zakopaného, ještě večer dojít z Kužmice (dolní stanice lanovky) na chatu Murowaniec. Zde případně nechat spacáky a podobnou přítěž, ráno vyběhnout na sedlo Zawrat a v poklidu dát Orlu perč a na konci, z Kryžne, sejít zpět k chatě Murowaniec, nebo k chatě u pěti ples (schronisko Pieciostawiaňskie). U této varianty se dá vyrazit velmi brzy a cesta se dá stihnout, není třeba čekat na lanovku, která jezdí až od sedmi. A další variant je celou cestu jít od plesa Morskie Oko.

Czarny Staw
Czarny Staw a Orla perč v pozadí.

Moc pěkná cesta, zřejmě se sem ještě někdy vrátíme.

schronisko Pieciostawiaňskie (1671 m n.m., 6:40) - Przelecz Krzyžne (2113 m n.m., 8:30) - Kozi Wierch (2291 m n.m., 12:00) - chata Murowaniec (15:30) - Kužmice (17:20)