Zpět
Další
KALIM -> CESTY -> Norsko '00 (4/13)

Romsdal

Začínají nám nejhezčí dny výpravy. Z Dombasu jedeme na Andalsnes, údolím Romsdalen. Z průvodce: pouhé jeho projetí autem umožňuje spatřit řadu překrásných scenérií typicky norské krajiny, v níž se prolínají vysoké hory s hlubokými údolími. Radost z cesty nemají pouze řidiči. Neustále chceme zastavovat a běháme kolem řeky v kaňonu. Této touhy se zbavíme až na konci výpravy, kdy zjistíme, že takováto krajina je všude.

Na chvíli se zastavujeme u Trollveggenu - Stěny trollů, ale je již pozdě, stánky se suvenýry jsou otevřeny jen do 19:00 a není moc vidět. Škoda. Ale stěna to je pořádná, to je vidět, i když celá vidět není. Andalsnes jen projíždíme, dále Isfjorden, poté vesnice Dalsbygda, tady je mýto (20 NOK), v dřevěné budce je sáček na peníze a na něm formulář na vyplnění a kasička na sáček.

Lyžař
Telemarkový lyžař.

Končíme ve 21:30 asi 100 m před posledním parkovištěm, šikovné tábořiště, jen kdyby šla ta banda komárů spát dříve. Byli dost otravní. Jako relaxaci jsme si poprvé zahráli fotbálek.

Jediné místo, kam jsme v Norku věděli, že chceme, byla tato oblast, poradil nám známý Karel, a jeho rada byla zlatá. Tři dny v nádherné krajině zcela bez lidí, sníh, jezírka, jízda na loďkách mezi ledovými krami, naprostá idylka. Nebyli jsme asi v nejznámější části Romsdalu, ale pro nás to byla nejhezčí část Norska. Těžko se to popisuje.

Ubytování
Nocleh v chatce Grottaholet.

Odchod 10:10 údolím směrem na Glutterfossen a kolem něj stezkou k první chatce Gluterholet, která je ale pro nás malá, výšlap trval 2,5 hod. Pak se stezka ztrácí pod vrstvou sněhu, ale neztratili jsme se a za chvíli jsme u jezera Grottavatnet a u chaty Grottaholet (984 m n.m.), nádhera, tady budeme spát. Jelikož je ještě brzy, jdeme na původně krátkou vycházku, nakonec je z toho 2 hodinový výšlap na Rundefjellet (1375 m n.m.), dolů 1 hod, večeře pro nás začíná až v 19:00. Stále je strašné vedro a slunko žhne.

V chatce je tak čisto a uklizeno, že před si vstupem vyzouváme boty. Po večeři nalézáme dřevěné lyže a na plácku před chatou pro pobavení zkoušíme telemark. Ráno necháváme v kasičce za nocleh 20 NOK za auto.

Kra
Radovan se snaží dobýt kru. A málem šel pod vodu.

Ráno je zase vedro a modrá obloha a my pokračujeme v exkurzi po romsdalských jezírkách. Za 1 hod jsme u chaty Saufonnhytta u jezera Saufonnvatnet, u chaty nalézáme další boudu, kde je loď. Honza, jak vidí jezero, tak se svlíká a leze do ledové vody, já současně tahám loď z přístřešku a začínám brázdit vody jezera. Chata je maličká, tak pro čtyři lidi, takže jdeme dále.

Pláž na ledové kře.

Za dalších 30 minut horskou stezkou vidíme "naši chatu" Middagsfjellhytta u jezera Middagsfjellvatnet, 8 postelí, jako standardní doplněk loďka, naprostá idylka. Po krátkém výletu na kopec Verdan jezdíme na loďce mezi krami, podařilo se dobýt tři ledové kry pro Ostravu, Radovan při jednom výstupu málem propadnul mezi loď a kru. Takovou pohodičku jsme už dlouho neměli, takové půjčovny lodí velmi zpříjemňují těžký život cestovatele. A večerní svařák vše dokončil. Opět necháváme 20 NOK za nocleh za auto.

Middagsfjellhytta
Naše chata Middagsfjellhytta.

Budíček 6:30, po dlouhé době není od rána vedro, za chvíli jsme zase u chaty Saufonnhytta (30 minut) a pak jdeme v husté mlze a drobném dešti pěknou ferratou zpět dolů, po druhé straně údolí, než jsme šli nahoru. Za 2 hodinky už sedíme zase v naších strojích. Ahoj Romsdale.

Dombas - Trollveggen - Andalsnes - Dalsbygda - Glutterfossen - Gluterholet - Grottavatnet - Rundefjellet - Grottavatnet - Saufonnhytta - Middagsfjellhytta - Saufonnhytta - Dalsbygda