Další
KALIM -> CESTY -> Norsko '00 (1/13)

Norsko '00

Ostravská cesta na sever

23. července - 6. srpna 2000
Inka, Lída, Světlana a Eva
Honza, Radovan, Tomáš a Kamil
Výprava
Ostravská výprava v Norsku.

Vše má nějaký začátek. A pro mne výprava začala na dubnové firemní akci, kde kolega, tehdy pro mne ještě neznámý, v sauně nabízel dvě volná místa v autě ve výpravě do Norska. Zbytek měli tvořit členové florbalového týmu RH Piving Ostrava a jejich partnerky. A tak jsme jeli.

Cesta na sever probíhala hladce, pouze za Berlínem jsme přehlédli informaci, že míjíme poslední benzínku na dlouhou dobu a asi během 100 km nebylo nic, vyšli jsme tak akorát k první pumpě v Rostocku. Přístav. Tady jsme měli naplánováno několik variant přepravy přes moře, ale jelikož jsme přijeli pozdě, veškeré plány byly k ničemu. Naštěstí se nám povedlo jako posledním vjet na trajekt firmy Scandlines Rostock - Trelleborg (260 DEM), který odjížděl v 22:45, nakonec to bylo výborné řešení, po prvním pivě na cestě jsme se prospali na chodbě na koberci v lodní obrazárně, loď plula něco přes 6 hodin, pěkný odpočinek.

Trajekt
Posezení na trajektu.

A jsme ve Švédsku, po dálnici míříme podél pobřeží do Osla. Hranici s Norskem jsme na dálnici málem ani nezaregistrovali. Při vjezdu do Osla se platí malý poplatek (12 NOK), prošli jsme si centrum a výletní přístav, většina byla ale pro brzkou cestu na sever, takže jsem nemohl nenakouknout do muzea Polarskipet Fram, muzea polárních cest Fridtjofa Nansena s celou lodí Fram a do Muzeu vikingských lodí (Vikingskiphuset) a Kon-Tiki muzea, což mne dost mrzelo, snad někdy příště.

Eva si ještě prosadila návštěvu Frognerova parku se sochami Gustava Vigelanda, za 20 let se mu podařilo vyrobit 192 plastik čítajících 650 postav (po 17. hodině se neplatí vstupné). Když už ne Fram, tak jsem aspoň musel vidět Holmenkollen, pojem klasického lyžování, sice jsme viděli pouze skokanské můstky na začátku areálu a ne běžecký areál, jak jsem si přál, ale duše klasika byla potěšena.

Vigeland
Vigelandova socha.

Při výjezdu z Osla se dostaneme nedopatřením na okružní silnici, musíme znova do města, opět platíme a pak konečně míříme dále na sever. Začíná pršet a máme obavy, že to bude celý týden. Za obrovské průtrže mračen kolem 23.00 míjíme Lillehammer, výprava chce spát v kempu, což jim dovolujeme v kempu Kerke (auto a 2 stany 100 NOK). Na to, že to je na hlavním tahu na sever, v recepci neumí anglicky, takže na papír kreslíme autíčka, stany a postavičky a domlouváme ceny. Stany stojí a je po dešti. Na skoro celých 14 dní.

Ráno v poklidu dojíždíme do městečka Otta a jsme v prvních horách a prvním národním parku - Rondane.

Ostrava (9:20) - Cínovec (16:20) - Berlín - Rostock (22:00) - trajekt Trelleborg (7:00) - Oslo (15:00) - Holmenkollen - Lillehammer - kemp Kerke (23:00) - Otta